Tuesday, September 28, 2010

25 жилийн ойд зориулсан 20 асуулт

Мэдээллийн хэрэгслийн давуу талыг ашиглан дэлхийн мянга мянган хүнд нөлөөлөгсдийн нэг нь Опра Уинфри. Америкийн телевизийн түүхэн дэх хамгийн нэр хүндтэй нэвтрүүлгээр дамжуулан тэрбээр өнгөрсөн 25 жилийн турш үзэгчдийн алжаал тайлахын зэрэгцээ урам зориг хайрлаж, гэрэл гэгээтэй хүсэл зорилгод хөтөлж буй. Дэлхий хамгийн нөлөө бүхий хүмүүсийн нэгт тооцогдохуйц амжилтад хүрсэн энэ хатагтайн амьдралын зам хэрхэн өрнөж, өнөөдрийн өндөрлөгт хүрснийг “The Oprah Winfrey Show” 25 жилийн ойн баярын дугаартаа танилцуулжээ. Нэвтрүүлгийн хамт олон 25 жилийн дурсамжийг нь хуваалцаж, 20 асуултад хариу нэхэхээ ч мартсангүй.

Тэрбээр ахлах сургуульд байхдаа л сэтгүүл зүйн салбартай холбогдсон гэдэг. Нэшвиллийн дунд сургуульд суралцаж байсан тэрбээр “WVOL” радиод ажиллаж, удалгүй хотынхоо “WTVF-TV” телевизийн хамгийн залуу, мөн анхны африк гаралтай нэвтрүүлэгч болжээ.
Харин түүний нэвтрүүлгийг 1984 оноос эхлэлтэй гэж хэлж болно. Чикаго руу нүүсэн хатагтай Уинфри “WLS-TV” телевизийн “AM Chicago” өглөөний хөтөлбөрийг хөтөлж эхэлсэн даруйд л тус нэвтрүүлгийн нэр хүнд огцом өссөн байна. Түүнээс жил орчмын дараа тэр хөтөлбөрөө “The Oprah Winfrey Show” хэмээн нэрийг нь өөрчилж, өмчлөн авсан гэдэг.
Удалгүй нэвтрүүлэг нь орон даяар цацагдах болж Америкийн телевизийн түүхэн дэх хамгийн өндөр рейтингтэй нэвтрүүлэг болж, 1988 онд тэрбээр “Harpo” хэмээх студи байгуулсан нь “Америкийн хэвлэл мэдээллийн ертөнцийн гурав дахь ноёгтой” гэх алдрыг авчирсан байдаг.
23 улирлын турш үзэгчдийн хүртээл болсны дараа “The Oprah Winfrey Show” нэвтрүүлэг хамгийн шилдэг ярилцлагын нэвтрүүлгээр шалгарчээ. Гэхдээ Опрагийн амжилт үүгээр зогссонгүй. Түүний студи “Harpo” продакшн болтлоо өргөжиж, 147 оронд цацагдах болсон бөгөөд зөвхөн нэгдсэн улсад гэхэд л долоо хоног бүр 42 сая хүн үздэг болсон байна.
Сэтгүүл, цахим ертөнц гээд мэдээллийн бүхий л салбарт хүч сорих болсон хатагтайн сэтгүүлийг сар бүр 2.35 сая хүн уншиж, 7.5 сая хүн цахим хуудсаар нь зочилж байна.
Ирээдүйн гэрэл гэгээ боловсролоос эхтэй гэдэг бат итгэдэг тэрбээр “Опра Уинфри сан”-гаараа дамжуулан боловсролыг салбарт анхаарлаа хандуулдаг. Түүний боловсруулан хүмүүжлийн зарчмаар мэдлэг боловсрол олж, амьдрал хөл тавьж байгаа хүүхдүүдийн тоо өссөөр л байна.

-Анхны нэвтрүүлгээ хөтлөхдөө сандарч байв уу?
-Үгүй дээ. Өөрийн нэвтрүүлэгтэй болж, түүнийгээ хөтөлсөн үдэш хүртэл би их урт зам туулсан болохоор огт сандраагүй. Би сэтгүүлдээ “Хэрэв амьдралд минь эрс өөрчлөлт гарвал боломж олгож байгаагийнх төлөө би бурханд баярлана” гэж бичсэн. Сандарч, айж түгших гэсэн өчүүхэн зүйлээс болж удаан хугацаанд хүлээсэн мөчөө баллачихгүй байх нь миний баримталдаг зарчим.
-Тэгэхээр та нэвтрүүлэг хөтөлж байхдаа огт сандардаггүй байх нь ээ?
-Бусдын л адил би өөртөө итгэлгүй, эргэлзэж тээнэгэлзсэн үедээ би сандардаггүй. Харин олны анхаарал надад хандана гэдэг сандрах шалтгаан болдоггүй. Харин ч энэ байдал надад ус, агаар шиг хэрэгтэй байдаг гэж хэлж болно. Өнгөрсөн 25 жил цацагдсан хэдэн зуун нэвтрүүлгийн туршид би ердөө гурван л удаа сандарч байсан. Нэлсон Мандела, Сидней Пойтиэр, Диана Росс нарын уригдсан нэвтрүүлгийн үеэр. Тэд миний хувийн амьдралыг дэндүү их сонирхоод байсан юм.
-Нэвтрүүлгийнхээ өмнө хэр их бэлтгэл, судалгаа хийдэг вэ?
-Хэрэв зочид маань киноныхоо нээлт, худалдаанд гарах гэж байгаа номынхоо танилцуулгыг хийх гэж байгаа бол шинэ уран бүтээлийг нь заавал судалдаг. Заримдаа бүр зочноо танилцуулах биш номыг нь сурталчилсаар байгаад нэвтрүүлгээ дуусгах тохиодол ч гардаг. Тийм үед өөртөө бухимдмаар санагддаг шүү.
-Шууд нэвтрүүлгийн үеэр бухимдаж байсан удаа бий юү?
-Хүүхдийн хүчирхийллийн тухай нэвтрүүлгийн үеэр би сэтгэл хөдлөлөө захирч чадаагүй. Гэхдээ тэр нэвтрүүлгийн үеэр хэлсэн үг, хийсэн үйлдэлдээ хэзээ ч харамсаж байсангүй. Шууд нэвтрүүлгийн үеэр өөрийгөө хянах чадвараа алдана гэдэг сайхан зүйл мэдээж биш.
-Том Крузийн оролцсон нэвтрүүлгийн үеэр та хоёрын сэтгэл багагүй хөдөлсөн байгаа харагдсан. Тэр бүр буйдан дээр үсрэн гарч бүжиглэж байсан шүү дээ. Нэвтрүүлийн дараа Том буйданг цэвэрлэх гэж оролдсон уу?
-Завсарлагааны үеэр би аль болох юм ярихгүй байхыг хичээдэг. Нэвтрүүлэг хөтөлсөн эхний жилээсээ л би шууд нэвтрүүлэг хөтөлж байхдаа баримталдаг эл зарчимд суралцсан юм. Харин тэр үед Томын сэтгэл их хөдөлсөн байсан. Тиймээс завсарлагааны үеэр ч надтай хууч хөөрсөөр л байсан шүү. Тэр бол манай нэвтрүүлгийн мартагдашгүй дугааруудын нэг. Харин тэр буйдан цэвэрлэх талаар нэг ч үг дурсаагүй. Тэр буйдангаа бид дуудлагаар худалдахаар төлөвлөж байгаа.
-Та нэвтрүүлгүүдээ үзэж амждаг уу?
-Бараг л үздэггүй. Тухайн үед төрсөн сэтгэгдлээ дахин амсаж чадах цөөн хэдэн дугаарыг эргэн харсан. Олон жилийн өмнөх дугаараа үзэх сонирхолтой байдаг юм. Бид хэрхэн өөрчлөгдсөнөө харахын тулд албан өрөөндөө цаг гарган ирж үзэх нь бий. Өнгөрсөн хугацаанд цацагдсан нэвтрүүлгүүд маань эргээд бидэнд багшлах нь ч бий. Харин би хүмүүсийн хэрхэн өсөж дэвшсэнийг харах дуртай.
-Нэвтрүүлэгт оролцсоныхоо дараа тантай дотно нөхөрлөсөн хүмүүс бий юү?
-Би өөрийгөө ододтой найзалдаг хүн биш гэж боддог байлаа. Гэтэл нэг өдөр Жо Траволта, Жулиа Робертс нартай хамт хооллож байх зуур утсаа харвал Холли Бэрри, Стив Уондер, Диане Сойер нараас дуудлага ирсэн байх юм. Тэр үеэс л би өөрийгөө ододтой найз юм байна гэж бодох болсон. Ширээний ард хамт суун тахианы мах амтархан идэж байхдаа хэн ч “Бидний хэн хэн нь олны танил хүн юм байна шүү дээ” гэж боддоггүй. Мэдээж ярилцлагаас нөхөрлөлийн түүх эхэлсэн тохиолдол цөөнгүй бий.
-Найз нөхдөөсөө яриа авах нь танихгүй хүнтэй ярилцахаас ч хэцүү гэдэг үнэн үү?
-Миний хувьд найз нөхдөөсөө ярилцлага авах их хэцүү байдаг. Найз нөхдийн дунд хил хязгаар гэж үгүй. Харин телевизийн нэвтрүүлэгт маш олон дүрэм журам, хил хязгаар бий. Тэгэхээр хором тутам хүндлэл болон, найз нөхдийн дотно байдлыг тэнцвэрийг хадгалахад анхаарлаа хандуулах шаардлагатай болдог.
-Та нэвтрүүлгийн үеэр өмсөх хувцсаа сонгох болон нүүр будалт, үс засалтдаа хэр их цаг зарцуулдаг вэ. Зочинтойгоо хувцсаа зохицуулан сонгож байсан удаа бий юү?
-Нэвтрүүлгийн өмнөх нэг цагийг л өөрийгөө гоёж, будахад зарцуулдаг. Тухайн үед миний сэтгэл санааны байдал ямар байгаагаас шалтгаалан хувцсаа сонгодог. Тиймээс зочинтойгоо зохицуулан хувцаслаж байсан удаа байхгүй.
-Камерын өмнө суун ярилцахыг хүсэж байсан ч түүнийгээ биелүүлж чадаагүй, өнөө хэр ярилцлага авахыг хүсдэг хүн бий юү?
-Би бүр бага байхаасаа л Жэки Онасис, Элвис Прэсли нартай ярилцахыг хүсдэг байсан. Харин өдгөө амьд сэрүүн байгаа хэр нь уулзаж, ярилцаж амжаагүй хүн байхгүй. Эрхээ эдэлж, боловсрол эзэмшиж чадахгүй байгаа эмэгтэйчүүд, хүүхдүүдийг нэвтрүүлэгтээ оролцуулж, тэдний үгийг нэвтрүүлгээрээ дамжуулан дэлхий дахины сая сая үзэгчдэд хүргэхийг хүсдэг болсон.
-Зочин тань худал яриад байгааг анзаарвал та юу хийдэг вэ?
-Юун түрүүнд би тэдэнд үнэнээ хэлэх боломж олгохыг хичээдэг. Тэгээд л “Үнэн үү” гэсэн асуултаа тавьдаг даа. Тэгсэн ч үнэнээ хэлэхгүй байвал дараагийн алхам нь “Би харин энэ тухай огт өөр зүйл уншсан юм байна. Продюссер маань ч тэгж хэлсэн” гэсэн асуулт. Энэ үед ч тэр үнэнээ хүлээхгүй байвал би зүгээр л “Би танд итгэхгүй байна” гээд хэлчихдэг.
-Харин тэдний ярих сонирхол буурч эхэлбэл…
-Би ихэвчлэн өөрийнхөө туршлагыг, туулж ирсэн амьдралаа ярьдаг.
-Таны сэтгэлд хамгийн их нийцсэн дугаар аль нь байв?
-Саяхан цацагдсан хөхөвчний тухай нэвтрүүлэг л сэтгэлд их нийцсэн. Би яг тэр сэдвээр нэвтрүүлэг бэлдэхийг их хүсэж байсан юм. Нэвтрүүлэг цацагдсаны дараа олон арван бүсгүй надад шинэ хөхөвч худалдаж авсан тухайгаа сонирхуулж, нэвтрүүлэг өөрт нь их тус дэм болсныг дуулгасан. Танихгүй хүмүүсээс талархлын үг сонсох сайхан юм билээ.
-Зочноор урьсандаа харамсмаар хүн нэвтрүүлэг тань оролцож байв уу?
-Би оролцогчдынхаа хар балаан талыг гаргахыг хичээдэггүй. Бүх зүйл өөрийн гэсэн энергитэй гэж би боддог. Зарим үндэстэн хар энергийг Сатан гэж нэрлэх нь ч бий. Тиймээс би Сатаны талаар дурсахгүй, түүний үзэгчдэд харуулахгүй байхыг хичээдэг.
-Үзэгчид тань нэвтрүүлгийн зочинд уурлаж, бухимдаж байсан удаа бий юү?
-Олон жилийн өмнө тийм тохиолдол гарч байсан. Шерил Ричардсон нэвтрүүлгийн зочноор оролцож байсан юм. Тэр бичлэгийн үеэр үзэгчид илт бухимдаж билээ.
-Харин танд зочиндоо бухимдаж байсан удаа бий юү?
-Манай нэвтрүүлэгт 26 удаа оролцож, номоо сурталчилсан нэгэн эрийг 27 дахь удаагаа оролцоход нь би өөрийн эрхгүй бухимдсан. Тэр даруй л би ярилцлагаа зогсоож, “Та биднийг номын тань нэрийг мэдэж байгаа гэж бодож байна уу? Үзэгчид ээ, та бүхний дунд ямар нэртэй номын тухай яриа өрнөөд байгааг санаж байгаа хүн байна уу?” гэж асуухад минь хэн ч хариулаагүй. Тэгээд л би “Тэгэхээр энэ яриагаа цааш үргэлжлүүлэх шаардлагагүй бололтой” гээд нэвтрүүлгээ өндөрлөж билээ.
-Нэгэн цагт үзэгчдийн дунд сууж байсан хүмүүсээс зочин болон “дэвшигч” бий юү?
-Нэлээн олон жилийн өмнө манай нэвтрүүлэг үзэгчид дундааасаа зочноо сонгодог уламжлалтай байсан.
-Таны төлөвлөж байснаас огт өөрөөр бүтээгдсэн дугаар байдаг уу?
-Нэгэн эрийг эхнэр, нууц амрагийнх нь хамт нэвтрүүлэгтээ урьсан дугаар санаанд оромгүй зүйлсээр дүүрэн байсан. Нэвтрүүлгийн үеэр залуу нууц амрагийнхаа хөл хүнд болсныг нийтэд зарлаж билээ.
-Та нэвтрүүлгийнхээ аль дугаараар хамгийн их бахархдаг вэ?
-Телевизийн нэвтрүүлгийн түүхэнд эргэлт хийж, бүтэн цагийг тэр чигт нь нэг сэдэв, нэг зорилгод чиглүүлдэг болгосон дугаартаа би хамгийн их хайртай. Шоу гэдэг үзэгчдийн сайн сайханд хөтөл, мэдээллээр ханган, алжаалыг нь тайлж чаддаг, бас сайн гүйцэтгэлтэй байх ёстой.
-Нэвтрүүлгийн дараа ч тантай холбоотой байсаар ирсэн оролцогчид бий юү?
-Жоржиа мужийн Форсит Коунти надтай хэдэн өдрийн турш хамт амьдарсан. Тэрбээр хар арьстнуудыг өнөө хэр иргэд нь хүлээн зөвшөөрдөггүй хотод амьдардаг юм. Мөн 1987 онд ДОХ-оор өвчилсөн нэгэн залууг нэвтрүүлэгт урьсан маань өнөө хэр сэтгэлээс огт гардаггүй. Ер нь нэвтрүүлгийн маань үеэр сөхөгдсөн асуудал, түүх бүр сэтгэлд минь хадаатай хэвээр үлддэг.

No comments:

Post a Comment