Saturday, August 18, 2012

Марион Жонс: Шоронд байхдаа хэн ч биш болсноо мэдэрсэн


Сиднейн Олимпоос таван ч медаль хүртсэн Америкийн хөнгөн атлетикч Марион Жонс 2000 оны зун спортын түүхэнд багагүй дуулиан дэгдээгээд амжсан. Тэрбээр нэгэн зэрэг таван медаль хүртсэн анхны эмэгтэй хөнгөн атлетикч болж, спорт сонирхогчид түүнийг хамгийн хурдан эмэгтэй, дэлхийн шилдэг хөнгөн атлетикчаар өргөмжилж байлаа. Харамсалтай нь энэ явдлаас долоон жилийн дараа түүний талаарх таагүй мэдээллүүд ар араасаа хөвөрсөн. Тэрбээр Сиднейн Олимпод оролцохдоо сэргээш хэрэглэдэг байснаа хүлээн зөвшөөрсөн төдийгүй, хуурамч мэдүүлэг өгдөг байсны улмаас зургаан сарын хорих ял сонсож байсан юм. 

-Зохион байгуулагчид түүхэн дэх хамгийн шударга тэмцээн болно хэмээн амлаж буй Лондоны Олимп болоход хэдхэн долоо хоног үлдсэн байна. Олимпийн алтан охин хэмээгддэг Марион Жонс шоронд хоригдсоноосоо хойш анх удаа ярилцлага студид маань зочилж байна. Тавтай морил, Марион. 
-Баярлалаа.
-Нэгэн цагт хамгийн нэр хүндтэй тамирчдын нэг байсан таны нэр өдгөө шорон гэх жигшүүртэй зүйлтэй холбогдох болсон нь танд хэцүү байна уу? Учир нь Сиднейн Олимпод салхи шиг л хурдан гүйж байхыг тань харсан миний хувьд энэ тухай сонсоход их хүнд байсан. 
-Хэцүү байна. Бурхан минь, надад төрж буй тэр таагүй сэтгэгдлийг хэрхэн үгээр илэрхийлэхээ ч мэдэхгүй байна. Суллагдсанаас хойш хэдийнэ гурван жил өнгөрсөн хэдий ч тэр тухай эргэн санах амаргүй байгаа. Ямар байсныг нь илэрхийлэх үг одоо ч олдохгүй юм. Одоогоос арван жилийн өмнө би амьдралаа ингэж эргэнэ гэж төсөөлөх ч үгүй явлаа. Тиймээс миний түүх намтрыг эргэн сөхөх бүрт надад хэцүү санагддаг. Яг л огт өөр хэн нэгний тухай ярьж байгаа мэт сэтгэгдэл төрдөг.
-Тэсэж гарахад хэцүү байсан нь лавтай. Та дэлхийн аварга, Олимпийн аваргаас гэмт хэрэгтэн болж хувирсан. Байр суурь тань ийнхүү эргэхэд хүмүүсийн хандах хандлага хэрхэн өөрчлөгдөж байна вэ? Миний бодлоор хүмүүс таны юу мэдэрч байгааг их сайн ойлгож байх шиг байсан. 
-Хүмүүс миний мэдэрснийг биеэр амсаагүй болохоор тийм ч хэцүү санагдаагүй болов уу. Миний тухай мэдээллийг зурагтаар харж, нүүр тулан уулзаж байгаа хүмүүс “Энэ хорвоо дэлхий дээр ийм юм болдог л юм байна” гэж бодож байх шиг санагдсан. Гэхдээ энэ бүхний эцэст миний хүмүүст хандаж хэлэх гэсэн хамгийн гол зүйл бол “Хэн ч алдаа гаргадаг. Харин миний алдаа олон нийтийн өмнө ил байснаараа л онцлог”. Аз болоход би их нээлттэй хүн юм.
Ойр дотнынхон, намайг мэдэх хүмүүст энэ үйл явдлын талаар ярих их хүнд байдаг. Тэдний олонх нь энэ талаар олон зүйл ярихгүйгээр “Чамд ямар хүнд байгааг мэдэж байгаа учраас зүгээр л чамайг тэвэрмээр байна” гэдэг байсан. Тэд миний ямар замыг туулж, яагаад би зовж шаналж байгааг мэддэг болохоор тэр. Гэхдээ эцэст нь би амар тайван байж чадаж байна. Өнгөрсөн хугацаанд би олон аймшигтай сонголт хийсэн.
-Хамгийн аймшигтай мөч нь хэзээ байв? 
-Хөвгүүдийн минь төрсөн өдрөөр. Тэдний минь баяр болж байхад би тэврэх нь байтугай ярих ч эрхгүй байсан. Хүмүүсийн олонх нь  медалиа хураалгаж байсан үе гэж боддог байх. Үнэндээ миний хувьд хамгийн хэцүү нь санагдаагүй. Намайг хайрлаж, дэмжиж тусалдаг, миний төлөө алга ташдаг хүмүүсийн урмыг хугалж, сэтгэлийг нь зовоож байгаа нь л хамгийн аймшигтай байсан.
-Тухайн үед хүүхдүүд тань их жаахан байсан санагдах юм. 
-Бага нь ой хүрэх гэж байсан. Том нь дөрвөн нас хүрэх гэж байсан.
-Тэд юмыг ойлгоход дэндүү жаахан байсан. Одоо тэд тухайн үед юу болсныг ойлгож байгаа юу? 
-Ойлгож амжаагүй л байна. Бид их нээлттэй харилцаатай байдаг. Би том хүүтэйгээ бүхий л чухал асуудлаа хэлэлцдэг. Гэхдээ л тэд маань одоохондоо ойлгох арай л болоогүй байна. Тэднийг энэ асуудлыг ойлгохуйц болсон үед нь тайлбарлаж ярина гэж төлөвлөж байгаа. Ер нь би хүүхдүүддээ “Хүн бүр алддаг” гэсэн зарчмаар л хүмүүжүүлдэг.
-Та хэдэн настай байхдаа анхны медалиа хүртсэн бэ? Одоо 23 медальтай байх аа? 
-Тийм ээ. Олимпын багт би анх 15 настайдаа багтаж байсан. Шилдэг болоход хүн бүр чиний тухай ярьж, олон мөнгөний хэмжээ ч эрс ихэсч, нэг ёсондоо чухал хүн болдог.
Харин шоронд байхдаа би өнөөх номер нэг Марион Жонс хэн ч биш болсноо мэдэрсэн.
-Өөрийнхөө тухай юунд суралцав? 
-Шоронд байхдаа супер од хөнгөн атлетикийн тамирчин, сайхан инээмсэглэдэг, сэтгэл татам гэдэг бүх тодотгол миний нөр их хөдөлмөрийн л хүч юм байна гэдгийг ойлгосон. Тэр бол юу ч үгүй Марион Жонсынх биш.
Өөрийнхөө хэн бэ, яагаад ийм үйлдэл хийв, цаашид юу хийх вэ гэдгээ эргэцүүлэн боддог байлаа. Тэгээд л би буруу сонголт хийсэн боловч энэ нь бүр зүйл дууссан гэсэн үг биш. Биеэ оторлон суулгүй цааш хөдөлмөрлөвөл илүү их амжилтад ч хүрч мэднэ гэдгийг ойлгосон.
-Ээж тань энэ талаар сонсоод танд уурлаж байв уу? 
-Үгүй дээ. Тэр зөвхөн дэргэд минь байж, надаа алдаа гаргахаас сэргийлж чадаагүйдээ л уурлаж байсан.
-Ээжийн тань бодлоор таны хийсэн хамгийн муу сонголт юу бол? 
-Эрчүүдийн тухайд хийсэн сонголт маань л түүнд огт таалагддаггүй.
-Та яагаад муу залууст сэтгэл татагддаг юм бэ? 
-Мэдэхгүй юм даа. Надад хүүхэд нас гэж байгаагүй. Ээж минь ганц бие ээж байсан. Аав минь хэзээ ч бидний амьдралд оролцож байгаагүй.
-Одоо аавтайгаа харилцаатай байдаг уу? 
-Үгүй ээ.
-Таны нөхөр таныг цагдаагийнханд хүргэж өгсөн. Цагдаа нар таны эд зүйлсийг хураагаад л хорьчихсон уу? 
-Тийм ээ.
-Тухайн үед юу бодогдож байв? 
-Тэр амьдралын минь хамгийн аймшигтай, хар дарсан зүүд шиг л шөнө байсан.
-Та нэг тойрог гүйснийхээ төлөө 80.000 долларын хөлс авдаг байсан байх аа? 
-Тийм ээ.
-Гэтэл өнөөдөр гэмт хэрэгтэн гэх нэр зүүчихсэн байдаг. 
-Бага байхад минь яагаад ч юм нэр маань муу муухай шалтгаанаар цаасан дээр бичигдэнэ гэсэн зөн төрдөг байсан. Тэр нь л биелчих шиг боллоо. Гэхдээ энэ бүхнийг баримт болон цаасан дээр бичигдэн үлдэхгүй байгаасай гэж би их хүсдэг.
Олны танил байна гэдэг амаргүй. Шоронд ороход хүртэл энгийн хүмүүс хоригдож байгаагаас тэс өөр. Тэнд байгаа хүн бүр намайг танина. Нисдэг тэрэг эргэлдэж, миний зургийг авах гэсэн хүмүүс бүчиж, дотны хүмүүс минь шившигтэйгээр баригдан явааг минь зурагтаар үзэж байлаа.
Шоронд өнгөрүүлсэн зургаан сар их хэцүү байсан. Гэр бүлийнхнээ л их санасан.
-Хүүхдүүд тань танай гэр бүлийнхэнтэй хамт Барбадос руу явсан уу? 
-Тийм ээ.
-“Хэрэв сэргээш хэрэглээгүй бол…” гэсэн бодол төрдөг үү? 
-Байнга төрдөг.
-Та өдгөө Олимпын аварга хэмээгдэх байж. 
-Тийм ээ. Тухайн үед жаахан байсан болохоор “Надад юу өгч байгаа юм бэ?” гэж асуух сөхөөгүй байж. Гэхдээ би энэ бүхнийг урьдаас зөгнөж байсан болохоор энэ бол бурхны зурсан хувь төөрөг байх.
-Хөнгөн атлетикийн холбооны ерөнхийлөгч “Марион Жонс бол спортын түүхэн дэх хамгийн том луйварчин гэдгээр дурсагдах болно” хэмээж байсан удаатай. Тухайн үед олон хүн түүнтэй санал нэгдэж байсан. Тэр үед танд ямар санагдаж байсан бэ? 
-Медалиудаа буцаана гэдэг хэцүү байсан. Гэхдээ хүмүүс намайг буруугаар ойлгоно гэдэг түүнээс ч хэцүү байлаа.
-Олимп удахгүй болох гэж байна. Та сэтгэлээ барьж чадах болов уу? 
-Чадна гэдэгтээ итгэлтэй байна.

No comments:

Post a Comment